Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp 26 mm tandwielen - 1
search
  • Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp 26 mm tandwielen - 1

Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp 26 mm tandwielen

€ 28,93
Inclusief belasting

Art nr 1981

aluminium pomp

Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp (aluminium) 26 mm tandwielen nummer 1981

Toepasbaar op:
Type 3 motor 1967 t/m 7.1971

bugparts de webshop voor de vw classics

Aantal
Niet op voorraad levertijd 3 tot 5 dagen, u besteld in backorder.

help_outlineeen vraag over dit artikel ?
Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp 26 mm tandwielen

Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp 26 mm tandwielen

Art nr 1981

aluminium pomp

Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp (aluminium) 26 mm tandwielen nummer 1981

Toepasbaar op:
Type 3 motor 1967 t/m 7.1971

bugparts de webshop voor de vw classics

 

 

Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding

 

Levering kan per bode of ophalen bij BUGPARTS

  Retour van nieuwe onderdelen binnen 2 weken na aankoop

(Elektrische delen geen retour)

Toepasbaar op:

Volkswagen Type 3 Hoogvermogens oliepomp (aluminium) 26 mm tandwielen nummer 1981

Type 3 motor 1967 t/m 7.1971

Bij een hoger motorvermogen moet ook de oliekoeling en smering worden aangepast. Om ervoor te zorgen dat de warme olie zo snel mogelijk wordt afgevoerd en de smering bij alle toerentallen optimaal blijft is een oliepomp nodig die een grotere capaciteit heeft dan het origineel. Hoogvermogen oliepompen zijn voorzien van langere tandwielen wat resulteert in een hogere pompopbrengst. Ook een standaard motor kan zonder problemen worden uitgerust met een hoogvermogen oliepomp, het heeft hoe dan ook alleen maar voordelen. Wel is het noodzakelijk om een oliedrukverhoging set te monteren (zie opties), door de hogere druk zal de bestaande oliedruk afregeling niet meer op de juiste manier plaats vinden. Een oliedrukverhoging set (voorzien van sterkere veren) zorgt ervoor dat dit weer wordt gecompenseerd om achteraf geen koelingsproblemen te ondervinden, hetgeen één van de grootste voordelen is van een hoogvermogen pomp. Bij de type 1 motoren is het in sommige gevallen wel noodzakelijk om het motorplaatwerk voor de poelie iets te verbuigen omdat de oliepomp verder het carter uitsteekt kan dit raken, controleer daarna wel of de poelie niet tegen het plaatwerk raakt. Ook bij een type 3 motor ondervind je dit probleem waar je zelfs een gietijzeren pomp niet kwijt kunt, alleen een aluminium pomp behoort tot de mogelijkheden. Het is bij de keuze van de oliepomp belangrijk te weten welke nokkenas er is gemonteerd, in een originele situatie kun je van de bouwjaren uit gaan maar als er een snellere nokkenas is gemonteerd of de nokkenas is ooit vervangen moet je goed opletten welke nokkenas er aanwezig is. Als de nokkenas met drie bouten of drie klinknagels op het tandwiel zit gemonteerd heb je te maken met een oud type nokkenas dus moet je ook een oud type oliepomp gebruiken, alle snelle nokkenassen uit ons assortiment zijn ook gebaseerd op het oude type oliepomp. Is je nokkenastandwiel gemonteerd met 4 klinknagels of bouten dan heb je te maken met een jong type nokkenas dus heb je ook een jong type oliepomp nodig.

Extra opmerking: alle oliepompen zijn bedoeld voor wagens met een handgeschakelde versnellingsbak

Hoogvermogen oliepomp van gietijzer
Door de materiaal keuze van gietijzer is er een zeer degelijk oliepomp ontstaan die zijn werk in alle omstandigheden zal blijven uitvoeren. Inwendige slijtage zal dan ook niet snel voorkomen, hetgeen sneller het geval is bij het origineel (aluminium). Gietijzer heeft een andere uitzettingscoëfficiënt dan aluminium en aangezien het carter grotendeels van aluminium is vervaardigd kan dat weer wel als een klein nadeeltje worden gezien. Een serieus getunede motor is vanzelfsprekend voorzien van een snellere nokkenas, hiervoor wordt er dus gebruik gemaakt van een oud type oliepomp waarin je een keuze hebt in een standaard pomp of een pomp van het merk Melling. Melling is niet de goedkoopste maar wel de meest hoogwaardige oliepomp die je kunt bezitten, dit houdt niet in dat de resterende pompen minder zijn, alle gietijzeren pompen zijn kwalitatief hoogwaardig. Het verschil tussen een Melling pomp en de resteerde pompen is als het verschil tussen een Volkswagen Golf en een Phaeton, beide wagens zijn superieur alleen behoort de Phaeton tot het topsegment, op alle punten is een Melling pomp de overtreffende trap van afwerking tot levensduur. Wil je een oliepomp uit het topsegment dan is de Melling pomp jou keuze. Alle gietijzeren oliepompen zijn voorzien van 30 mm tandwielen wat overeenkomt met een hogere pompopbrengst van maar liefst 38%. Alle pompen worden geleverd met een vlak oliepompdeksel om zoveel mogelijk ruimte te besparen en vier langere draadeinden die de bestaande draadeinden moeten vervangen in verband met de dikkere behuizing. Tevens wordt de pakking tussen het deksel en pomp meegeleverd (ook afzonderlijk verkrijgbaar) waarbij de Melling pomp ook is voorzien van de pakking tussen het carter en de pomp, bij de standaard pompen moet je deze pakking er extra bij nemen.

1981
chat Commentaar (0)
Geen klantenbeoordelingen op het moment.