Spoorstangkogel voor stuurdemper (linkse draad) M12 131415813E

€ 11,12
Inclusief belasting LEVERINGSTERMIJN 1 tot 3 DAGEN

vw nr 131 415 813 E

Aantal
OP VOORRAAD

  • Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding
  • Levering kan  per bode of ophalen bij BUGPARTS Levering kan per bode of ophalen bij BUGPARTS
  • Retour van nieuwe onderdelen (met uitzondering van elektrische delen) Retour van nieuwe onderdelen (met uitzondering van elektrische delen)

Toepasbaar op:


Kever 1200-1300-1500 1968 en later

Volkswagen Kever Spoorstangkogel voor stuurdemper (linkse draad) M12Een versleten spoor- of stuurstangkogel is te herkennen aan een overmatige speling, wat bij de meeste wagens pas aan het licht komt tijdens de periodieke keuring. Bij een versleten hoesje zou je kunnen volstaan met alleen het hoesje te vervangen, maar verstandig is het niet. Tijdens de periode dat je hoesje kapot was, is er vuil naar binnen gekomen, dat is vermengd met het kogelvet en het heeft slijtage veroorzaakt aan de kogel. Waarschijnlijk moet je bij de volgende keuring alsnog je kogel vervangen waarbij je niet mag vergeten dat je dan al wel een periode hebt rondgereden met een versleten kogel, dit heeft de veiligheid niet ten goede komt. Een nieuwe kogel is geen grote investering, dus waarom zou je het risico willen lopen. Je hebt bij enkele kogels de keuze uit een A-kwaliteit dat gelijk staat aan het origineel en een B-kwaliteit. De B-kwaliteit is zeker geen slechte kogel maar je zal moeten inleveren op de levensduur.

Om de kogel beter te kunnen herkennen, staat in de koptekst of deze voorzien is van links of rechtse draad en daarbij de schroefdraadmaat van de kogelas. De kogels worden geleverd met een zelfborgende moer of een kroonmoer met splitpen (bekijk hiervoor de afbeelding), je kunt een kroonmoer eventueel verwisselen voor een zelfborgende moer, andersom is dit niet mogelijk.

Stuurhuistypes:

Bij de oudere Volkswagen Kever en Karmann Ghia bouwjaren wordt gesproken over spindelbesturing wat daarna is gewijzigd naar rolbesturing. Bij de later 1303 Kever en de Bus T25/T3 is gebruikgemaakt van een tandheugelbesturing. Het is belangrijk te weten wat er onder je wagen zit gemonteerd, hier is de complete uitleg:

Volkswagen heeft bij de Volkswagen Kever t/m 1965 en bij de Karmann Ghia tot 1961 gebruikgemaakt van spindelbesturing. Het stuurhuis is hierbij voorzien van een gaffel (spindel) met vertanding die over een as (worm) wordt gedraaid om voor de draaiende beweging te zorgen. Bij de latere bouwjaren is gebruikgemaakt van rolbesturing; een gelijksoortige manier, alleen is de spindel met tanden vervangen door een gelagerde rol (wormwiel). Vanaf 1974 is de 1303 Kever net als de derde generatie Bussen (T25/T3 ) voorzien van een stuurheugelbesturing. Dit is een rechthoekige staaf die aan één kant is voorzien van vertanding zoals een tandwiel. Met het rondsel, een klein tandwiel dat in de vertanding ingrijpt, kan de staaf in lengterichting bewogen worden. Volkswagen heeft deze wijziging niet bij alle modellen gelijktijdig doorgevoerd vandaar hieronder de opsomming wanneer en voor welke VW model welke systeem is toegepast.

spindelbesturing (sector type):
export Kever t/m 1961(chassisnr. 3 933 184 )
Kever cabriolet t/m 1961(chassisnr. 3 933 184 )
Kevers bedoeld voor de thuismarkt (standaard uitvoering) t/m 7/1965
Karmann Ghia t/m 1961(chassisnr. 3 933 184 )

rolbesturing (roller type):
export Kever vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185 ) en later
Kever cabriolet vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185 ) t/m 7/1974
Kever 1200-1300-1500 vanaf 8/1965 en later
Kever 1302 en 1303 t/m 7/1974
Karmann Ghia vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185 ) en later
Bus t/m 7/1979
Type 3 alle modellen en bouwjaren
Kübel alle modellen en bouwjaren

tandheugelbesturing (rack and pinion):
Kever 1303 vanaf 8/1974 en later

 

1322 / 131415813E
2 Items
Nieuw product
chat Reacties (0)
Geen klantenbeoordelingen op het moment.