search

Spoorstangkogel (linkse draad) M12 A-kwaliteit 311415511B

€ 7,23
Inclusief belasting

vw nr  311 415 511 B

vw kever

Toepasbaar op:
Kever 1968 (VIN 118 857 240) en later

febi

Aantal
OP VOORRAAD

 

Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding

 

Levering kan per bode of ophalen bij BUGPARTS

  Retour van nieuwe onderdelen binnen 2 weken na aankoop

(met uitzondering van elektrische delen)

Toepasbaar op :

vw kever
Kever / Karmann Ghia 1968 en later 

Een versleten spoor- of stuurstangkogel is te herkennen aan een overmatige speling, wat bij de meeste wagens pas aan het licht komt tijdens de periodieke keuring. Bij een versleten hoesje zou je kunnen volstaan met alleen het hoesje te vervangen, maar verstandig is het niet. In de periode dat je hoesje kapot was, is er vuil naar binnen gekomen, dat is vermengd met het kogelvet en het heeft slijtage veroorzaakt aan de kogel. Waarschijnlijk moet je bij de volgende keuring alsnog je kogel vervangen, waarbij je niet mag vergeten dat je dan al wel een periode hebt rondgereden met een versleten kogel, dat komt de veiligheid niet ten goed. Een nieuwe kogel is geen grote investering, dus waarom zou je het risico willen lopen. Je hebt bij enkele kogels de keuze uit een A-kwaliteit (gelijk aan het origineel) en een B-kwaliteit. De B-kwaliteit is zeker geen slechte kogel, maar je zal moeten inleveren op de levensduur.

Om de kogel beter te kunnen herkennen, staat in de koptekst of deze voorzien is van linkse of rechtse draad en de schroefdraadmaat van de kogelas. De kogels worden geleverd met een zelfborgende moer of een kroonmoer met splitpen (bekijk hiervoor de afbeelding). Je kunt een kroonmoer eventueel vervangen door een zelfborgende moer, andersom is dit niet mogelijk.

Stuurhuistypes:
Bij de oudere Volkswagen Kevers en Karmann Ghias werken met spindelbesturing, wat daarna is gewijzigd naar rolbesturing. Bij de latere 1303 Kever en de T25/T3 Bus is gebruikgemaakt van een tandheugelbesturing. Het is belangrijk te weten wat er onder je wagen zit gemonteerd, hier is de complete uitleg :

Volkswagen heeft bij de Volkswagen Kever t/m 1965 en bij de Karmann Ghia tot 1961 gebruikgemaakt van spindelbesturing. Het stuurhuis is hierbij voorzien van een gaffel (spindel) met vertanding die over een as (worm) wordt gedraaid om voor de draaiende beweging te zorgen. Bij de latere bouwjaren is gebruikgemaakt van rolbesturing; een gelijksoortige methode, alleen is de spindel met tanden vervangen door een gelagerde rol (wormwiel). Vanaf 1974 is de 1303 Kever net als de derde generatie Bussen (T25/T3 ) voorzien van een stuurheugelbesturing. Dit is een rechthoekige staaf die aan één kant is voorzien van vertanding zoals een tandwiel. Met het rondsel, een klein tandwiel dat in de vertanding ingrijpt, kan de staaf in lengterichting bewogen worden. Volkswagen heeft deze wijziging niet bij alle modellen gelijktijdig doorgevoerd, vandaar hieronder de opsomming wanneer en voor welk VW model welk systeem is toegepast.

Spindelbesturing (sector type) :
Export Kever t/m 1961(chassisnr. 3 933 184 )
Kever cabriolet t/m 1961(chassisnr. 3 933 184 )
Kevers bedoeld voor de thuismarkt (standaard uitvoering) t/m 7/1965
Karmann Ghia t/m 1961(chassisnr. 3 933 184 )

Rolbesturing (roller type) :
Export Kever vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185 ) en later
Kever cabriolet vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185 ) t/m 7/1974
Kever 1200-1300-1500 vanaf 8/1965 en later
Kever 1302 en 1303 t/m 7/1974
Karmann Ghia vanaf 1961 (chassisnr. 3 933 185 ) en later
Bus t/m 7/1979
Type 3 alle modellen en bouwjaren
Kübel alle modellen en bouwjaren

Tandheugelbesturing (rack and pinion) :
Kever 1303 vanaf 8/1974 en later

311 415 511 B - 4320
3 Items
Nieuw product

Je bent misschien ook geïnteresseerd in

chat Commentaar (0)
Geen klantenbeoordelingen op het moment.