- Bestelbaar
Volkswagen Kever Vliegwiel afstelringen 0,38 mm (3 stuks)
Art nr 04577
Toepasbaar op:
Type 1 motoren 1966 en later
Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding
Levering kan per bode of ophalen bij BUGPARTS
Elektrische onderdelen en gebruikte onderdelen geen retour.
Toepasbaar op:
Type 1 motoren 1966 en later
De axiale speling van de krukas moet tussen de 0,07 en 0,13 mm worden afgesteld en de slijtgrens zit op de 0,15 mm.
De speling wordt gemeten met behulp van een meetklok, het niet nauwkeurig afstellen van de axiale speling kan tot grote, onherstelbare, motorschade leiden. De speling wordt afgesteld met afstelringen die achter het vliegwiel zitten, waarbij eerst de axiale speling afgesteld wordt en dan pas de krukaskeerring gemonteerd wordt.
Het is van belang dat er altijd drie ringen worden gemonteerd. De afstelringen zijn in verschillende diktes leverbaar om het exact afstellen mogelijk te maken. Gebruik nooit oude afgesleten ringen, ringen met bramen of ringen die niet vlak meer zijn. Hiermee kan een juiste afstelling niet meer goed worden bepaald.
De binnendiameter van deze ringen bedraagt 53,6 mm, meet dit bij Type 1 en Type 3 motoren na voordat je ze bestelt om er zeker van te zijn dat je motor ook daadwerkelijk dateert van na het opgegeven bouwjaar. Bij Type 4 of WBX motoren hoef je dit niet na te meten, deze zijn nooit gewijzigd. Hieronder staat exact vermeld vanaf welke motornummer in 1966 de ringen met een binnendiameter van 53,6 mm zijn toegepast.
Type 1 motoren:
1200 cc D 0 076 332
1300 cc E 0 004 201
1300 cc F 0 741 385
Type 3 motoren:
1500 cc K 0 040 817
1500 cc M 0 000 300
1600 cc T 0 210 167
1600 cc P 0 000 800
Opmerking: Het afstellen van de axiale speling van de krukas dient alleen te gebeuren tijdens een revisie van de motor. Revisie wil hier zeggen dat er nieuwe hoofdlagers gemonteerd worden en dat het carter in goede staat is of is gelijnboord (bij verreweg de meeste motoren die aan een revisie toe zijn is het ook nodig om het carter te laten lijnboren en de zitting voor het axiaal lager (1e hoofdlager) te bewerken). Bij bestaande, niet pas gereviseerde motoren komt het vaak voor dat de axiale speling groter is dan 0,13 mm, bijvoorbeeld 0.30 mm. De extra speling is hier ontstaan doordat het carter en het 1e hoofdlager op elkaar ingesleten zijn. Deze speling kan met behulp van de afstelringen niet weggenomen worden. Probeert men dit toch zal dit leiden tot grote motorschade. Bij te veel axiale speling is revisie de enige oplossing.