-
VW Kever
-
Karmann Ghia T14
- Karmann Ghia T34
-
VW Spijlbus
- Brasil Bus
-
VW T2A
-
VW T2AB - VW T2B
-
VW T3-T25
- VW T4
-
VW Type 3
- Volkswagen 181
- VW Buggy
- Porsche 356
- Porsche 911-912
- Porsche 914
- Velgen-Banden
- Accessoires
- EMPI-Parts
- Flat 4
- Silver Weld Through
- Diversen
- Gebruikte delen
- Olie en smering
- VW Magazine's
- VW Handboeken
VW Kever 123 ontsteking met vacuüm voor carburateur motoren
Art nr 2246 - 123/VW-R-V
Toepasbaar op:
Type 1 motoren (behalve 25 en 30 pk motoren)
Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding
Levering kan per bode of ophalen bij BUGPARTS
Elektrische onderdelen en gebruikte onderdelen geen retour.
Toepasbaar op :
Type 1 motoren (behalve 25 en 30 pk motoren)
Het ontstekingssysteem in onze klassieke Volkswagen kan veel problemen veroorzaken. Na jaren van gebruik raakt de mechanische stroomverdeler versleten en krijgt deze een steeds grotere afwijking. Indien verkrijgbaar voor je motor kun je de complete stroomverdeler vervangen maar er is een veel beter alternatief: de 123 ontsteking voor zowel standaard als getunede motoren.
De 123 ontsteking wordt geleverd in een behuizing die veel weg heeft van het origineel maar inwendig kom je geen mechanisch onderdeel meer tegen. Het achterhaalde mechanische systeem is vervangen voor een hi-tech computergestuurd systeem, hierdoor is een optimaal ontstekingssysteem gecreëerd met maximale prestaties en het is praktisch onderhoudsvrij.
Alle mechanische delen zoals contactpuntjes, centrifugaal gewichtjes of vacuüm diafragm, veertjes, lagers en het zijn vervangen door slechts één onderdeel: de centrale as met rotor. De interne elektronica verzorgt de juiste vervroeging en de optimale contacthoek bij verschillende toerentallen, hierdoor krijg je bij elk toerental een maximale vonk. De onderdelen die gebruikt worden voor het op tijd zetten van de ontsteking zijn niet aan slijtage onderhevig, één keer goed afstellen en je hoeft je verder geen zorgen meer te maken.
Voor de standaard 123 ontsteking wordt met een kleine schakelaar achter de inbusbout in de bodem van de behuizing de juiste vervroegingscurve voor je motor ingesteld (er zijn 16 verschillende instellingen voor de vervroegingscurve beschikbaar). Iedere 123 ontsteking is tevens voorzien van een gelijklooptechnologie wat normaal alleen wordt toegepast in de Formule 1, waarbij zeer hoge toerentallen worden behaald. De elektronica kijkt constant naar de hoeveelheid energie die wordt bijgedragen per cilinder, stel je voor dat de compressie van één cilinder afwijkt ten opzichte van de andere cilinders, dan wordt de rotatie van het vliegwiel minder gelijkmatig waardoor ook de rotatie van de nokkenas minder gelijkmatig verloopt. De 123 ontsteking detecteert dit en verstelt het ontstekingstijdstip per cilinder, dit resulteert in een gelijkmatig lopende motor die meer vermogen levert en minder snel slijt. Dat zijn niet de enige voordelen ten opzichte van de traditionele ontsteking, hier is een overzicht van de voordelen:
- automatisch snelstartprogramma bij koude motor
- gelijkloopverbetering zoals staat beschreven hierboven
- contacthoek (dwell angle) wordt continu aangepast en gecorrigeerd
- schakelt zichzelf na 1 seconde uit bij ingeschakeld contact en niet draaiende motor (bobine wordt dan ontzien)
- brandstofbesparend
- werkend op zowel 6 als 12 volt (wordt automatisch herkend)
123 ontsteking systemen zijn geschikt voor:
Type 1 motoren met uitzondering van 25 pk en 30 pk
Type 3 motoren
CT/CZ en type 4 motoren, maar als er af fabriek een elektronische ontsteking aanwezig was, neem dan de voorgeschreven bobine er extra bij die staat vermeld op het tabblad opties, de huidige bobine is niet geschikt.
Deze 123 met vacuüm is bedoeld voor standaard motoren die af fabriek waren voorzien van een vacuümvoorvervroeging. Velen vervangen hun standaard stroomverdeler door een verdeler zonder vacuümvervroeging maar het ontstekingstijdstip trekt zich dan niets aan van motorbelasting, wat dan weer resulteert in verminderde trekkracht.
Downloaden
16 andere producten in dezelfde categorie:
Uw beoordelingswaardering kan niet worden verzonden
Rapporteer reactie
Melding verzonden
Uw opmerking kan niet worden verzonden
Schrijf uw recensie
Beoordeling verstuurd
Uw beoordeling kan niet worden verzonden