

VW nr 028 905 295 B
Toepasbaar op:
1200 cc 1974 en later
1300 cc:
AR (alle bouwjaren)
AB 1973 en later
AC 1973 en later
1600 cc:
AS en AJ (alle bouwjaren)
AL 9.1975 en later
AD 1973 en later
AF 1972 en later
Betalingen in een veilige omgeving , SSL verbinding
Levering kan per bode of ophalen bij BUGPARTS
(Elektrische delen geen retour)
Toepasbaar op:
De condensator is in de stroomverdeler of tegen de zijkant van de de stroomverdeler te vinden en wordt aan de ene zijde op de min van de bobine aangesloten en aan de andere zijde in de stroomverdeler op het contactpuntje.
De condensator zorgt ervoor dat de vonk in het contactpuntje wordt gedempt om het inbranden tegen te gaan. Als het contactpuntje snel is ingebrand, wilt dat zeggen dat de condensator kapot is en moet je deze vervangen.Ook als de bedrading van de condensator beschadigd is, is het raadzaam deze te vervangen.
Volkswagen heeft door de jaren heen diverse soorten condensatoren gebruikt, vandaar ook de vele uitvoeringen. Om er zeker van te zijn welke condensator voor jouw motor van toepassing is, gebruik je onze online stroomverdeler / ontsteking tool. Deze tool is te vinden het blauwe vlak onder de afbeelding of op het tabblad "Technische gegevens". Na het ingeven van het VW of Bosch nummer dat op je stroomverdeler staat, worden alle onderdelen vermeld die voor jouw stroomverdeler van toepassing zijn.
Let op: In sommige gevallen kan het voorkomen dat er twee verschillende condensatoren worden getoond, deze zijn dan beiden op deze stroomverdeler gebruikt maar toegepast in verschillende VW modellen. Vergelijk in zo'n geval de afbeelding.
Bosch stroomverdelers (voor originele toepassingen)
Bosch is vanaf het prille begin de hofleverancier van Volkswagen geweest, de meeste Volkswagens zijn dan ook met een Bosch stroomverdeler uitgerust. Dit is makkelijk te controleren, het Bosch logo en het Bosch onderdeelnummer staan altijd op de verdeler vermeld.
De laatste jaren zijn er ook imitatiestroomverdelers op de markt gekomen die qua verdeelkap, rotor, contactpunten en condensator gelijk zijn aan het origineel van Bosch. Op de reproductie staat geen Bosch of VW logo vermeld, wel vaak het merk of onderdeelnummer van de fabrikant.
Garbe-Lahmeyer stroomverdelers (voor originele toepassingen)
Begin jaren 60 waren de verkoopcijfers zo hoog dat Bosch de productie van stroomverdelers niet aankon, Volkswagen heeft in deze periode hulp ingeroepen van Garbe-Laymeyer. In deze periode zijn er dus twee merken stroomverdelers gemonteerd geweest, het kan dus goed voorkomen dat je geen Bosch maar een Garbe-Laymeyer stroomverdeler in je auto hebt zitten.
Garbe-Laymeyer maakte uitsluitend gebruik van het VW onderdeelnummers en ook het VW logo werd groot in de verdeler gedrukt, dus geen Garbe-Laymeyer logo of onderdeelnummer, zoals Bosch wel altijd heeft gedaan. Deze stroomverdelers voldeden aan de VW / Bosch specificaties maar maakten gebruik van een eigen verdeelkap, rotor, contactpunten en condensator.
009 en 050 stroomverdelers
De Bosch 009 en 050 stroomverdelers zijn uitsluitend voor tuningsdoeleinden gebruikt en hebben hun naam van het Bosch nummer te danken dat eindigde op 009 of 050, beide stroomverdelers zijn 100 % centrifugaal en werden standaard toegepast op Porsche motoren.
Bij de originele stroomverdeler staat het Bosch logo en het Bosch nummer op de stroomverdeler vermeld en op de reproductie staat dit niet vermeld, vaak wel het merk of onderdeelnummer van de fabrikant. Er zijn geen reproducties van 050 stroomverdelers, dit is alleen het geval bij de 009.
123 stroomverdelers
De 123 stroomverdeler is een elektronisch ontstekingssysteem dat ontworpen is om het bestaande mechanische Volkswagen systeem te vervangen, hierdoor verkrijg je een nagenoeg onderhoudsvrij ontstekingssysteem.